Hypnóza

 Kontakt

Meditácia

Termín meditácia je vám všetkým určite známy. No každý z vás si pod týmto termínom predstaví niečo iné. Je to prirodzené, pretože je to určite veľmi široký pojem. Osobne chápem meditáciu ako cestu, ktorá vedie k tolerancii, k vedomému sa vyhýbaniu konfliktom, cestu, ktorá vedie k mieru, k harmónii a pokoju mysle. Čo sa týka samotnej formálnej meditácie a meditačnej praxe, v tejto oblasti zastávam tradičný až ortodoxný prístup. Osobne som vyskúšal viac meditačných techník - jogu, {cchi-kung} a nemyslím si, že niektorá z nich je lepšia alebo menej dobrá. Dôležitý je výsledok, teda cesta (meditačná prax), ktorá adeptovi vyhovuje a pomôže. Ja sa venujem joge. Samotná joga má známych niekoľko sto meditačných pozícií. Domnievam sa, že pri vyšších formách meditácie je skôr dôležitá pravidelnosť a vytrvalosť cvičenia ako variabilnosť pozícii. Je dobré používať jednu dobrú pozíciu. Za dobrú pozíciu považujem Padmásanu (lotosový sed). Je to známa pozícia, ktorá sa v mnohých obmenách vyskytuje u Buddhov v buddhistických chrámoch. Bez ohľadu na to, že joga pochádza z odlišnej indickej, hinduistickej kultúry, môžeme buddhove pozície považovať tiež za jogu. Existuje viac pozícii, ktoré majú pre adepta až samotríznivé účinky. Samotríznenie je zlá cesta a nikdy nebola cieľom jogy. Naopak, keď je pozícia pohodlná, čo sa dá ľahko dosiahnuť (budem sa tomu venovať neskôr), ľahšie sa dopracujeme k vyšším aspektom jogy, pretože ťažiskom jogy je hlavne kultivácia mysle, pričom telesný aspekt je dôležitý, ale druhoradý.

Začiatky

Je tu namieste otázka, že kedy začať s jednoduchou meditáciou. V podstate sa dá začať dosť skoro, tak v 14-tich a 15-tich rokoch. S tým , že keď telo aj hormonálne dospieva je dobré začať s nejakým silovým športom, alebo s kombináciou niekoľkých športov - napr. s bojovým umením, plávaním, behaním, posilňovaním. Dobrou ‘sparťanskou pravidelnosťou‘ športovania si tiež cvičíme naše vedomie. Myslím si, že chlapci majú pre meditačnú prax lepšie predpoklady. Samozrejme, že dievčatá sa majú venovať meditácii tiež (ťažšia cesta môže viesť k lepším výsledkom). S vyššími formami meditácie je dobre začať až v dospelosti po 20-tom roku života, pričom s aktívnym športom naďalej pokračujeme. No každý skúsený adept meditácie vie, že správna technika meditácie je náročnejšia ako akékoľvek športy. Okolo 30 roku života je dobré aktívne športovanie voľne ukončiť a ďalej môžeme pokračovať v športovaní rekreačne. Aktívne treba pokračovať už iba vo vyššej forme meditácie, pravidelne a zodpovedne. Ukončenie aktívneho športovania nie je apriorne pravidlo. Tí, čo veľmi chcú, môžu v aktívnom športovaní pokračovať aj ďalej. Najlepšia je zlatá stredná cesta. Je známe, že veľkí majstri meditácie dokážu podať úctihodný športový výkon aj v dosť pokročilom veku. No ich nadľudské výkony môžeme skôr považovať za plody ich celoživotnej meditačnej praxe.

Ako meditovať

Ešte sa zameriam na všeobecne rozšírenú mylnú predstavu o tom, že adept jogy (alebo inej formy meditácie) má opustiť svetský život a má odísť do ašramu(ja som v ašrame bol, dokonca trikrát). Ja osobne mám pochopenie pre to, keď je jednou s motivácii adepta meditácie zvýšenie si kvality bežného života vo všetkých jeho oblastiach. Ako sme už spomenuli, meditačná pozícia môže byť celkom pohodlná. Dá sa to dosiahnuť viacerými spôsobmi alebo ich kombináciou. Meditovať môžeme na mäkkšom madraci opretý o stenu, alebo si môžete dať pod zadok podušku. Potom nie je problém mať dlhšie prekrížené nohy s rovnovážnou stabilitou meditačnej pozície. Aj medzi prekrížené nohy . Ich styčné plochy si môžeme dať raz preložený uterák. Do uší si dáme vatu kvôli rušivým vplyvom z okolia, je potrebné si vypnúť telefón. Najlepšie je meditovať ráno na lačno po rannej hygiene. Meditujeme asi 15 min. každý deň!! Pri vyšších formách 30 minút a viac. Nepoužívame budík, ktorý by svojim rušivým vplyvom úplne pokazil celé naše meditačné úsilie. Niektorí adepti majú aj meditačné tričko, ktoré používajú iba na tento účel. Je dobré byť pri meditácii dôkladne zavinutý do deky. Tradične meditujeme otočený smerom na východ. Úžasná je meditácia, keď práve vychádza ranné slniečko, vtedy môžeme meditovať aj s otvorenými očami, no štandardne meditujeme samozrejme so zatvorenými očami. Pokiaľ sa to dá, na meditáciu používame stále rovnaké miesto, ktoré si určíme iba na tento účel. K tomuto miestu sa správame s patričnou dôstojnosťou , udržujeme ho v čistote a v blízkosti môžeme mať aj fotku nejakého meditačného majstra, napr. Karmajogína Machatmu Gándího a ťažiskom meditácie (jogy) je drilovanie mysle. Pri vyšších formách meditácie sa používajú rôzne mantry. Osobne doporučujem mantru z buddhistického prostredia - Óm mani padme húm. Mantru si opakujeme v duchu nie nahlas- pravidelne synchrónne s dýchaním. Je zásadné sa naučiť pri meditácii správne dýchať. Vedomé dýchanie je vlastne jediná činnosť, ktorú počas meditácie stále aktívne vykonávame. No, pri vyšších formách meditácie aj dýchanie prebieha plne automaticky. Je veľmi dôležité počas meditácie preniesť (a lokalizovať) vedomie na srdce, srdečný tep a ľavé pľúca, aby vedomie nebolo lokalizované v našom mozgu. Ruky (mudry) máme zložené v klíne, je možné mudry počas meditácie občas obmieňať.

Cieľ meditácie

Skutočným vrcholom meditácie je úplná harmónia mysle, keď máme aktívne vedomie s úplnou absenciou ega. Ne-jastvo je veľmi dôležitým aspektom celej meditačnej praxe. Cítime harmóniu s celým vesmírom a spolupatričnosť s prírodou. V tomto stave vedomia pociťujeme potrebu vytrvať v meditácii a meditácia preto môže trvať dosť dlho. Uvedomíme si, že myseľ máme úplne prázdnu, pretože sa nám ju konečne podarilo skrotiť. Uvedomujeme si, že v tomto stave vedomia nepotrebujeme vôbec nijaké materiálne hodnoty a môžeme poslať (ako telepatický induktor) pozitívnu vibráciu na pomoc všetkým trpiacim bytostiam. Je to znak toho, že sme dosiahli najvyššiu formu meditácie a ďalej môžeme meditovať pravidelne oveľa dlhšie. Potom je potrebné zamerať myseľ na prázdnotu, ktorá je za našou hmotnou realitou. Samotnú techniku dýchania a ďalšie aspekty vyšších foriem meditácie – je správne keď vás ich naučí skúsený lektor jogy osobne. Joga sa má v bežnom živote praktizovať rovnako aktívne, ako pri formálnej meditácii drilovaním sa v tolerancii a ahinse. Tolerancia a ahinsa sú dva najdôležitejšie aspekty celej jogy. Pokiaľ vás zaujíma indická filozofia bližšie, doporučujem vám preštudovať si dobrý preklad Bagavadgíty.

Strava a meditácia

Pri vyšších formách jogy je dôležité tradičné vegetariánstvo-nejesť žiadne mäso, ani rybacie. Rybacie mäso spomínam konkrétne preto, lebo niektorí demagógovia tvrdia, že ryby nie sú mäso. Vegetárianstvo nám má každý deň pripomínať snahu o skrotenie našej mysle a ahinsu. Samotné extatické stavy a siddhy nie sú cieľom meditácie, sú skôr prejavom toho, že vyššie sily akceptujú našu snahu o cestu meditácie. Keď sa vám podarí skrotiť vašu myseľ aspoň čiastočne, prejaví sa to aj tak, že sa zvýši kvalita vášho života. Keď menej chcete aj menej potrebujete. Údery osudu na vás nebudú mať fatálny vplyv a určite ich bude pomenej. Je dobré v situácii, v ktorej povedzme aj máte malú pravdu, radšej vedome potlačte svoje ego, aby ste sa vyhli konfliktnej situácii. Čo sa týka sexuality adepta jogy, sexualita je prirodzená vlastnosť človeka, pričom adept jogy sa má v tejto oblasti držať v konzervatívnej norme. Všetko má mať svoju kultúru. Na záver k celej tejto téme. Meditačnou praxou si zároveň vytvárame pozitívnu karmu, ktorá bude mať pozitívny vplyv na našu ďalšiu reinkarnáciu.

Love&peace
 
Daniel Gershom

 


 

Hypnóza

Tvorba web stránok, SEO - optimalizácia pre vyhľadávače, webdesign © 2005 - 2017 Hypnóza.sk, Daniel Gershom

Hypnóza